Skrivet av: Tuija | 07 november 2010

Här var det tyst…

Mycket omkring mig. Mått mycket dåligt, mycket. Såpass att jag faktiskt har legat på sjukhus i tre veckor, ja ni läste rätt, tre hela veckor. Psykiatrisk avdelning  pga djup deppression, ångest .

Har mina höstdeppressioner, även sen innan Matias dog känns viktigt att poängtera det, och i år rasade jag totalt. Nå, är hemma igen sen i torsdags  veckan. Ska vila mycket och bara göra det jag orkar. Jag har för vana att vilja så mycket och då gör jag, för att sen efteråt komma på att det blev för mycket..

Försöker vila och göra det som jag känner att jag orkar. Barnen är givetvis hemma. Min underbara fina granne och vän, Vivianne ställde upp och bodde här hos barnen under tiden jag låg på sjukhus.

 Tänk så fantastiska vänner man har! Jag vet inte alls hur jag ska kunna tacka henne för det!! Hon har grejjat och fejjat, skickat barn till skolan, städat, diskat (Jäkla diskmaskin är ju trasig också!) fixat mellanmål, lagat mat, sett till läxläsning och hjääälp vad skulle jag gjort utan henne?? Dessutom när jag fick komma hem har hon varit här med mig och barnen som stöttning och hjälp för mig. Tack gode Gud för henne.

Varit lite tveksam till om jag skulle skriva om att jag varit inlagd, men har tänkt om. Varför ska det fortfarande år 2010 vara så himla tabu med att ha ont i själen? Så, om inte jag skriver, så blir det ju än mer tabu här på min blogg? Eller hur?

Har fått medicin som ska hjälpa mig över det svåraste just nu.

Barnen har varit mycket oroliga för mig, men vi har en öppen dialog kring det hela. Ibland vill dom veta mer, ibland räcker det med – ingenting. Går i vågor hos dom. De vet att jag har mått mycket dåligt, varit ledsen och haft ont inom mig – och det viktigaste det är inte deras ”fel”!!

Varit vid graven och gjort fint inför Alla helgona helgen. Blivit intervjuvad av Nt24.se det kommer under dagen idag på lokalteve här i Östergötland. Jag berättar om mitt bloggande och sorgen efter Matias, inspelningen görs då jag är hemma på en permission från psyket…Vad jag kan! 🙂

 Ja, jag gör trots att jag är så skör. En väninna skrev så fint till mig,  ”Trots din skörhet, så är du så stark du fixar det här – också” Fint tycker jag. Skörhet, ja jag är skör, fast många verkar tro/tycka motsatsen. Men också stark!

Bäddade in Matias gravplats i mossa när jag var där, och se vad fint det blev. Jag fixade och trixade hos honom. Kändes skönt att vara där. Och tänk att det börjar bli mossa på gravstenen……så många år har gått alltså, 8 år. Frenetiskt stod jag och skrubbade bort varje tillstymmelse till mossa på stenen.

Vädret var underbart i fredags då jag var där. När jag kom hem bakade jag vaniljbullar. Igår storstädade jag…Hur var det nu med det där att ta det lugnt, som läkaren poängterade? Måste fundera på det, haha.

Responses

  1. Jo, varför är det tabu med att ha ont själen.
    Vilken styrka du visar med att våga berätta om det som är svårt…
    Det har jag ibland funderat en del efter Ainos suicid. Skulle det bli lättare för våra ungdomar om det hade varit så att man kan prata om det mer öppet. Det är fortfarande lättare att gå till doktorn och säga att jag har så ont i ryggen, magen, huvudet…vad som helst! Och hur många av dom egentligen har psykiska problem.

    Många kramar i novembermörkret ❤

  2. tack så mycket sötis 🙂 ja vissa borde ha käften stängd på heltid. Har du det bra då gumman?? Här har dom sammlat in galna idioter. Men hoppas att få komma hem snart. Massor med kramar!!

    • Tja Gumman!! Ja, det känns bra att vara hemma igen. Lite småjobbigt med omställningen också, men på det hela taget går det bra. Tänker mycket på dig och hoppas att du snart känner dig bättre, Gumman. Stoor varm kraaaaaaaaam


Kommentera

Kategorier

