Skrivet av: Tuija | 12 september 2010

12/9

Glasklart minns jag den 12/9 2002. Då polisen stod i min hall och talade om att Matias var död. ”Förolyckad” som de sa. Hur jag i några sekunder stirrade på dom, tänkte att jag snabbt, snabbt måste iväg till Finland. Matias i olycka, skadad. Där stod polisen, där är polisbilen, nånstans står en helikopter som snabbt, snabbt ska ta mig till Finland där Matias gjorde lumpen.

Så var det inte. Förolyckad, betydde död. För alltid död. Tur att jag inte förstod hela vidden av ordet död då. Vet inte om jag så krampaktigt hållt kvar i livet och i det jag har. Idag vet jag med smärtsam kunskap vad ordet död betyder på riktigt. Det är aldrigheten, att alltid sakna, att längta efter något jag aldrig, aldrig mer kommer att få uppleva i det här livet – Matias.

Tänder ljus idag. Hela dagen. Kan inte gråta. Går mest omkring och suckar. Tunga, djupa suckar. Från fötterna och upp suckar.

Responses

  1. Jag tänker på dig Tuija. Nej,att förstå innebörden av vad som hänt, och sedan tiden efter, det är för stort att ta in. Jag tänder mitt änglaljus här hemma för din älskade Matias.
    Jag sänder dig en varm hålla om kram.

    Ing-Britt Jonnys mamma

  2. Tänder ljus jag med. Minns de förvirrade samtalen frän vänner som sa det hemska. Som jag inte kunde riktigt tro på, inte släppa in. Din fina Mattias.
    Kramar till dig vännen!

    • Fina, min fina, allas vår fina, älskade Matias.. För stort att ta in emellanåt. Kan tänka mig att det var en hel del förvirrade samtal er emellan, som tur var fick ju M tag i mig innan jag åkte iväg hemifrån – så att ni fick den hemska sanningen bekräftad.

      Kram

  3. Denna aldrigheten som jag måste lära mig att leva med :´( Förstår inte hur man klarar det. Vågar för det mesta inte ens tänka på orden död o aldrig men rätt vad det är så inser jag för en kort kort stund o då går jag sönder en liten liten bit till.
    Jobbigt att du inte kunde gråta den dan du skrev detta. Jag gråter ju knappt några tårar jag heller men inombords gråter jag hela tiden.
    Styrkekram ❤


Kommentera

Kategorier

