Skrivet av: Tuija | 15 juli 2009

Om ni inte visste det innan så kan jag bekräfta det nu JAG ÄR INTE KLOK

Kikade ut genom köksfönstret igår och fick syn på ett par som stod med en
afghan i bedrövligt skick! Mager som en sticka, höftbenen stack fram,
revbenen syntes och ja, fan blev gråtfärdig. Sa till paret ifråga genast.
Varpå dom svarar att dom har haft henne på prov i tre veckor och att hon
idag ska lämnas tillbaka där hon kom ifrån. Hela mitt inre skrek
NEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!

Så..idag *viskar* får jag hem en 2-årig afghanhund vid namnet Nelly..ska
ha henne på prov i tre veckor och se hur hon och Malla funkar tillsammans
och om det går att göra nåt åt lilla Nelly….. Pirrar i magen. Jag som
sagt att jag inte ska ha nån mer hund efter Malla, men nu sitter jag där
jag sitter igen och väntar ivrigt på att Nelly ska komma till oss.

Kram Tok-Tuija

Responses

  1. En gång hund, alltid hund. Bara att erkänna att så är det. Lidande hundar kan man inte se utan att ingripa- annars har man inget hjärta. Och ditt hjärta är stort gumman!

  2. Jaaa jag vet att du är tokig vännen..*blink* men förstår ditt handlande.
    Hoppas att det går bra med Nelly.
    Kraaam

  3. Jag förstår precis din känsla.. Det är jag som ÄGER denna afghanen Nellie.. Här lite info om hennes bakgrund..
    I slutet på februari -09 ringde uppfödaren till Nellie, En mycket nära vän till mej.. Helt förtvivlad. Fr¨gade om jag ville ta hand om Nellie. Hon skulle få hem henne i agarna. Och hon har ingen möjlighet att ha henne. Hon har redan 2 hanar och mor och syster till Nellie.. Och ett antal amstaffar. Jag svarade ju rätt snabbt OK.
    Var meningen då denna kull föddes att vi skulle ha en valp därifrån. Men det blev så att MIN/VÅRAN tik vart såld. Sagt och bestämt. Visste inte mycket om henne.. Mer än att hon kallas Nellie. Dagen kommer då hon ska komma till oss. Jag har varit bort till stallet och är på väg upp till huset.. DÅ har de kommit. Kompisens sambo kommer fram bakom huset med något som jag aldrig har skådat tidigare.. Hon är mager, lite lessen i kroppen.. Jag blir bara så F..bannad på vad jag ser.. Frågar vad de gjort.. Kompisen har då endast haft hunden ett åar timmar över natten hemma. Nellie flyttade till sin köpare när hon var 8 v. och bott där tills hon kom till mej. Jag har försökt få reda på vad som hänt med henne.. Men ingen får några svar.. Det jag vet är att hon inte ville äta, de hade försökt med allt.. Nja, det tar jag med en nypa salt.. För hos mej har hon ätit ALLT.. tagit de andra hundarnas mat först i lugn och ro, ej stressat vid maten. sen har hon tagit sin mat.. Så det kan de inte skýlla på. Sen sades det att hon kunde vara lös, kom på inkallning osv.. Jag har haft henne på lång spårlina så hon skulle få röra sej. Men det har inte varit såpec mycket då hon blivit trött direkt. Första gången jag släppte henne var i ett litet ridhus. Hon sprang först en stund runt runt,, Sen vara hon helt slut. Det sades att hon hade GOD kondition. Men den hittade jag inte alls. Men hon har under tiden hemma hos mej fått mat, lugn och ro, vara hund helt enkelt.. Ja, det syns på hennes päls idag.. Fick klippa ner lite på henne.. Men det anser jag hon var värd. Viktigast att hon fåt må bra och hitta sej själv så mycket det gått..

    Detta är en liten förklaring till hennes utseénde..
    Jag är otroligt besviken på den personen som hade henne innan hon kom till mej..

    Jag önskar verkligen dej Tuija att det går bra med Nellie och Malla. Det känns bra nu..

    Marie-Louise

  4. Åhh Marie-Louise visst är det hemskt att få hem en hund i sådant skick, man vill ju det allra, allra bästa. Jag smälte som smör i solsken då jag såg henne för första gången igår. Efter MYCKET funderande bestämde jag mig.

    Hon verkar vara en mycket trevlig rar tik, går bra ihop med Malla som det verkar. Jag har bäddat åt Nelly i köket och hon klampar in och ut på altan. Var nyss ute på kisserunda/kvällsrunda och hon är jättebra i koppel. Hon har ätit två gånger idag och när hon går från skålen som hon lämnar lite kvar i tar jag helt sonika bort den just nu. Har köpt lite gotti-gotti till henne och Malla med fett i och milt för magen.

    Det kommer att bli en fin hund av henne så småningom hon behöver tid att lägga på hullet lite. Byter sakteligen till ett valpfoder, lite mer fett i det och det behöver hon. Tudde benet jag köpte älskade hon! Det har knastrats och ätits här så det står härliga till. Hon verkar redan ha fattat att Malla är the leader 🙂 precis som det ska vara. Måste ju tillstå att hon ser VÄLDIGT rolig ut i mössan hon har när hon äter 🙂

    Hoppas, hoppas dom här tre veckorna blir bra så att hon kan stanna hos oss. Har bara lite bekymmer med att hon så småningom behöver raca av sig, vet inte vart jag ska ta vägen med vovvarna för bägge jagar ju med syn och får lätt knäck i öronen 🙂 Dessutom två stycken på en gång…..hmmmm. Visst är det vid 1,5-2 år man kan börja cykelmotionera dem om jag inte är helt fel ute? Vore bra träning för henne så småningom. Nu ska hon bara gå och dra och anpassa sig till sitt nya hem.

    Tack för förtroendet att hon fick komma till oss du kan följa hennes framsteg här och via facebook.

    Kramen Tuija

  5. HEJ!
    Jag har läst era inlägg och känner mig lite vilsen..
    Denna Nellie, bor hon hos flera eller gäller detta flera hundar?

    Bara undrar.. 🙂

    • Nellie bor hos en annan familj nu och vad jag vet har hon det bra! Skönt!

  6. Hm….ytterligare en ny familj….?förutom dessa 2 olika hem jag läser om…..


Kommentera

Kategorier

