Skrivet av: Tuija | 25 maj 2009

Döden…

”Döden, döden.”

Varje dag pratade Astrid med sina systrar Ingegerd och Stina i telefon. De började alltid samtalen med orden ”döden, döden” för att liksom ha det avklarat, sedan pratade de om andra saker.

Tänker ofta på orden som Astrid Lindgren började sina samtal med ”Döden, döden, döden!”  Visst har vi det svårt att prata om döden. Man använder gärna ord som ”gått bort” ”somnat in” osv, men ordet DÖDEN är ångestladdat kanske därav att man säger annat istället.

Jag var från början tydlig med att säga ”Matias är död” Speciellt till barnen, Tilda och Adrian. De var ju så små och inte kan jag säga annat? De blev ju upprörda och ledsna och jag kunde väl inte säga:

 ”Matias har gått bort?” – Barnen skulle ju givetvis undra vart han gått och när han kommer hem igen, för går man bort så kommer man ju tillbaka igen.

”Matias har gått över till andra sidan” – Vilken sida? Andra sidan vägen? Hur ska man förklara så det blir begripligt för barn?

”Matias har somnat in” – Vågar man sova då, eftersom Matias då bevisligen somnade in och allt blev så fruktansvärt här hemma, han vaknar ju aldrig?

Matias är död, men han lever inom oss, med oss i tankarna och i hjärtat. Det är begripligt för barnen. Han är död och när man är död kommer man aldrig mer tillbaka till den här levnaden. Sen har ju barnen sina egna tankar kring döden. Men just ordet DÖDEN är så legitimt eller vad jag ska säga, här hos oss. Visst var det och visst är det svårt att säga och tänka på att han faktiskt är död, stendöd, så död man bara kan bli. Han kommer ju aldrig, aldrig, aldrig mer hem.

Fan, sorry, vad jag saknar min förstfödda!

”Döden, döden, döden”…..

Responses

  1. Åhh Tuija Tuija min älskade goa vän och sorgesyster…Jag saknar oxå min förstfödda sååå mycket. Jag vet inte Tuija vart jag hamnat i mitt sorgearbete men det känns som det är åt h-e. Om jag plockar fram min älskade Cissi nu…som blivit lite åsidosatt av olika anledningar….så skulle jag bryta ihop fullständigt….jag fattar ingenting Tuija!!!!
    Vet inte hur länge till jag orkar…vill…leva så här.
    Säger som du sa till mig för lääänge sen….jaa..jag vet hur det är att ha mist ett barn nu…jag vet hur det känns…snälla Cissi kom hem nu!!!!
    Varma goa kramar till dig

  2. Åhh, Anneli blir ledsen att höra att du mår så dåligt just nu. Tänk bara på att det har avrit mycket omkring dig på sistone, mycket positivt som skett.
    Kanske kan det vara så att vi har svårt att ta till oss det positiva, det härliga i periodvis.

    Cissi är med dig, lovar dig det!

    Kan du inte slå en pling så kan vi surra lite i telefon?

    Kram, kram
    Ja, jag har ju inte blivit betrodd att få ditt nya nummer, hahahaha.

  3. Tuija, så klokt du har fått ner det i skrift. Varför ska det finnas så många ord när det är död som är det rätta och alla förstår.
    Jag saknar också min förstfödda, vissa dagar gör det så ont så jag struntar i allt runt omkring mig. Då vill jag bara vara. Nu efter fyra år börjar jag så smått förstå att så här kommer det att vara resten av mitt liv.
    Tack för din hälsning hos mig, jag ska be min vän som hjälper mig med bloggdesignen att fixa en länk hit.

    Kram Gunilla

    • Ja, varför ska det finnas så många omskrivningar av ordet död? Som du säger ordet död är det rätta och gör det begripligt för alla.

      *nickar och känner igen din smärta* Vissa dagar är bra andra..bara ren och skär pina. Men jag kan trösta dig med, eller vad jag ska säga..Tiden läker faktiskt, du får se tiden som din vän. Ett steg närmare Rickard..Så tänkte jag länge och tänker än, för gammal som satan i gatan kommer jag bli 🙂 Barnen de små behöver mig.

      Kram Tuija

  4. Haha…go du är vännen….jag har inget nytt nr o du har ju mitt mobnr…comviq kompis vet du 😉
    jag hör av mig när allt lugnat ner sig här…Det är bara såååå jävla jobbigt nu….Kraaaam


Kommentera

Kategorier

